Reboot Creativity: Boost your staff

Lisää työntekijöiden hyvinvointia ja työtyytyväisyyttä keittiössä 

Reboot Creativity Boost your staff

Keskity keittiön fyysiseen ja henkiseen työympäristöön, se kannattaa. Löydä inspiraatiota REBOOT Camp -liveistunnosta Thomas Rode Andersenin kanssa. Hän kertoo, millaisia mahdollisuuksia sinulla on lisätä työn iloa ja tehostaa työntekijöidesi energiaa. Thomas Rode Andersenilla on ollut merkittävä vaikutus tanskalaisen gastronomian kehittymiseen. Aiemmin Michelin-kokkina ja nyt personal trainerina ja valmentajana toimiva Thomas jakaa tässä kokemuksiaan ja neuvojaan siitä, miten voit fyysisen harjoittelun ja ruokavalion avulla vaikuttaa henkiseen tulokseesi ja siten suoriutua paremmin. 

Thomas Rode: How you can boost your energy


Thomas Rode: How you can boost your staff


Ravintola-alan työympäristössä koetaan useita korkeaan stressitasoon, alihankkijoihin, raskaisiin nostoihin ja huonoihin työasentoihin liittyviä haasteita. Siksi monille työntekijöille voi olla vaikeaa luoda järkevää tasapainoa työelämän ja yksityiselämän välille. Lisäksi pitkien työaikojen vuoksi usein myös fyysinen harjoittelu on puutteellista ja ravinto huonoa.
 

Tuo lisää energiaa ruokavalion kautta 

Tavallisin asenne on usein, että henkilöstöruoan pitää olla palkinto kovasta työstä keittiössä. Siksi se on usein "lohturuokaa", joka on helppoa, miellyttävää ja aisteille mieluisaa, mutta se ei kuitenkaan anna ihanteellista energiaa keholle. Tämä luo kokemuksen siitä, että energia kuluu nopeasti. Thomas Rode Andersen on kokenut tämän omassa kehossaan ja päätti taannoin, että hän haluaa olla paras versio itsestään. Hän koki muutoksen henkisellä puolella, kun hän paleodieetin avulla jätti sokerin ja tärkkelyksen pois ruokavaliostaan. Hän keskittyi sen sijaan siihen, että saisi ruokavaliosta oikean määrän rasvaa ja proteiinia, jotka antoivat hänelle pitkäkestoista energiaa. 

Voit työskennellä paremmin ja keskittyneemmin, kun et ole nälkäinen. Jos et pidä hyvää huolta itsestäsi ja kerää energiaa, on vaikea antaa mitään eteenpäin toisille ja olla hyvä johtaja. Panostamalla työntekijöidesi henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin voit parantaa heidän työpanostaan.

Hyödynnä henkilöstöruokaa tukeaksesi terveellistä ja ravitsevaa ruokavaliota, jotta voit säilyttää energiatason kiireisenä päivänä keittiössä. Terveellisen ja ravitsevan ruoan ei tarvitse olla kallista. Voit hyvin ostaa suurempia ruhonosia käytettäväksi menussa ja käyttää niistä jääviä paloja henkilöstöruokaan.  Nämä palat vaativat pidempää ja huolellisempaa kypsennystä, mutta ne ovat usein halvempia, maukkaita ja niitä on käytetty monissa perinteisissä ruoissa. Tämä tekee niistä sopivia opetuskäyttöön ja tarjoamaan haasteita esim. oppilaille sekä kokeille. Tällä oppimisprosessilla on myönteinen vaikutus työiloon. 

Osso Buco
Breseerattu Osso Buco ja gremolata – valmistettu OSCAR Premium Punaviini & Portviini Reduktio


Beuf Bourgignon
Klassinen Beuf Bourgignon savupekonin kanssa – valmistettu Puljonki Classic Demi Glace

oscar puljonki resepti linssicassoulet
Breseerattua karitsanpotkaa tuoreiden ja kuivattujen yrttien ja marjojen kanssa – valmistettu Puljonki Lammas Demi Glace


Lisää liikuntaa ja fyysistä harjoittelua arkeen 

Kyse on ennen kaikkea vakiintuneiden tapojen rikkomisesta ja työntekijöiden motivoinnista. Helpointa on aloittaa kannustamalla/tukemalla sekä näyttää tietä johtajana. 

ncouragers

Meillä Nestléssä  on käytössä filosofia, jonka mukaan terveet työntekijät ovat myös iloisia ja tuottavia työntekijöitä. Nestlé on paljon kokemusta työhyvinvointiohjelmista ja liikkumisesta työaikana, ja tämä tapahtuu ”NCouragers”-nimen alla – se on Nestlén pohjoismainen työhyvinvointiohjelma.

Olemme koonneet alle NCouragersin tekemiä aloitteita, joista voit hakea inspiraatiota. Tiedämme, että työpäivä on hyvin erilainen toimistossa ja keittiössä, ja olemme tietoisia haasteista, joita liittyy näiden asioiden ottamisessa mukaan kiireiseen arkeen. Tiedämme kuitenkin, että se on mahdollista ja että investointi on kannattavaa. Tämä ei useinkaan vaadi varttituntia enempää päivässä. 

Siinä on kyse keskittymisestä päivittäisiin rutiineihin arjessa ja siitä, miten ne toteutetaan. Ihannetilanteessa kannattaa ottaa varttitunti ennen palvelua, jotta henkinen energia on sitten huipussaan. Jos se tuntuu liian kiireiseltä ajankohdalta eikä muutos onnistu heti, kannattaa lisätä se aiempaan ajankohtaan päivässä.
 


 
  • Kello yhdentoista lankku: 

    Olemme monessa jaksossa ottaneet käyttöön kello yhdentoista lankun, joka tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että kokoonnumme yhteen klo 11 ja kaikki tekevät yhdessä lankkua 3 minuuttia. Tämä yksinkertainen päivittäinen rutiini auttaa luomaan lyhyen aktiivisen tauon ja yhteenkuuluvuuden tunnetta, joka voi vahvistaa yhteisöllisyyttä.
     
  •  Edistä hyviä tapoja:
     

    Uusia tapoja ei muodostu 5 minuutissa tai päivästä toiseen. Niitä pitää työstää pidemmän ajan kuluessa, ja ne vaativat aktiivista keskittymistä. Aseta näkyville esim. julisteita, jotka helposti ja havainnollisesti ohjaavat työntekijöitäsi oikeaan suuntaan. Niissä voidaan ohjata nostamaan oikein tai venyttelemään mahdollisuuksien mukaan työpöydän ääressä jne.

  • Järjestä kilpailu:

    Käytä kilpailua luomaan yhteisöllisyyttä ja keskittymään fyysiseen toimintaan ja terveelliseen elämäntyyliin. Valitse aktiivisesti, miten teet ryhmäsi, jotta ne edistävät yhteistyötä parhaalla mahdollisella tavalla. Tutustu esimerkiksi ChallengeRunner ja Endomondo kaltaisiin sovelluksiin, joissa voit helposti perustaa kilpailun.
     
  • Kuminauhajumppa:

    Joka tiistai meillä on 15 minuutin kuminauhajumppa. Se on helppo ja tehokas tapa saada kehoon liikettä, eivätkä varusteet vie paljoa tilaa, ja ne on helppo ottaa esille.
     
  • Lyhyet aktiiviset tauot:

    Pleaz-alustassa on paljon inspiraatiota ja vinkkejä lyhyisiin aktiivisiin taukoihin arjessa.